Een paard in balans presteert beter

Het gebeurd niet vaak, maar ik denk in dit geval dat alle paardeneigenaren het ermee eens zijn:
“Een gezond paard presteert beter”. Maar hoe krijgen we dit nu voor elkaar?
In deze blog wil ik hier wat verder op in gaan.
We krijgen allemaal wel te maken met kleine tegenslagen in de prestaties met je paard, of dit nu op wedstrijd is of gewoon thuis. Een klein dipje kan gebeuren en is helemaal niet erg…

Maar wat nu als dat dipje langer duurt?

Natuurlijk ga je eerst lichamelijke ongemakken uitsluiten, bijv via een dierenarts maar bij geen zichtbare pijnklachten is het misschien ook verstandig eens een osteopaat of fysiotherapeut te laten komen. Deze behandeld je paard, maakt zijn spieren weer los en na een dag of 5 mag je weer aan het werk met je paard. Echter zullen deze behandelingen zonder de juiste training niet het gewenste effect hebben. Want door de training zul je ook moeten zorgen dat de spieren los blijven.

Aan de longeerlijn

Hoe zorg je nou dat je paard soepel blijft?

Een paardenlichaam trainen is nog zo simpel niet, het is een groot complex lichaam, maar zo niet nog een complexer brein wat ook zeker kan zorgen voor lichamelijke klachten. Het is dus van groot belang dat het paard zowel mentaal als fysiek in balans is.

Het grote lichaam kan je op verschillende manieren trainen, aan de hand of onder het zadel.
Je wilt graag een paard die aan beide kanten evenveel bespiering heeft, de kont mooi achter de schouder, in een rechte lijn.
Het eerste wat belangrijk is is een goed werkend achterbeen, dit betekent niet dat we het paard heel hard gaan laten lopen, want ook dat kan prima op de voorhand. We willen juist graag naar een dragend achterbeen ipv stuwend. Door te werken aan de buiging in het lichaam van het paard (verwar dit NIET met buiging in de hals!) zul je merken dat het achterbeen meer ruimte gaat krijgen om onder te treden. Dit is een stukje rechtrichten. Het kan aan de hand, maar ook zeker onder het zadel gebeuren. Belangrijk is is dat je kleine stukjes oefent, het werkt immers behoorlijk door ook in de kleinere binnenste spieren. Helaas kan je paard je niet vertellen dat hij spierpijn heeft.

 

Een paard wat hiermee beter in zijn lijf komt te zitten zal mentaal ook veel beter presteren, daardoor veel zelfverzekerder zijn en vol zelfvertrouwen sámen met je aan t werk willen. Maar naast het paard, zul ook jij zelf moeten werken aan je zelfvertrouwen, je balans (zowel fysiek als mentaal) waardoor je paard ook samen met je wíl werken.
De volgende blog zal ik hier aan wijden. Hoe zorg je zelf voor de juiste balans tijdens het paardrijden.

Meer weten/leren?

Bekijk de website eens voor mijn lessen, want door dingen in de praktijk te ervaren leer je zelf zo ontzettend veel. Het word ook duidelijker dan de dingen die geschreven zijn. Paarden trainen is namelijk naar details kijken, en met die details de training afstemmen op wat past bij paard en ruiter.

Deze blog:

Deze blog is geschreven door Mieke Wind (van Mishpa).
Vond je het een leuke/interessante blog, dan vind ik het fijn als je deze blog zou willen delen.
Heb je vragen: de reacties staan open dus laat gerust iets achter, dat vind ik erg leuk! Liever in een privé bericht? Dat is geen probleem, info@mishpa.nl of via whatsapp/telefoon te bereiken op 0611070760
Heb je aan of opmerkingen, dat mag natuurlijk ook! Zo kan ik alleen maar weer verder leren!

spacer

Leave a reply